Zwanger van de eerste en uitgerekend rond 23 februari 2009!

Hey Carlijn,

Het is lastig te zeggen wat we gaan doen als blijkt dat de kans op een kindje met het syndroom dan down erg groot is. Ik denk dat dat een ongeloofelijk moeilijke keuze zou zijn. Ik hoop dat we die keuze niet moeten maken en verwacht het ook niet hoor. En dan nog, het is een kansberekining. Ookal valt het positief uit kan je net die ene zijn op de 1000 die wel zo'n kindje krijgt. Maar een kind met een ernsige geestelijke en/of lichamelijks afwijking zou ik denk ik niet willen. Door mijn werk kom ik daar mee in aanraking en het leven is niet makkelijk voor ze. Altijd afhankelijk zijn van alles en iedereen. Niet lekker in hun vel zitten. Maar om je zwangerschap bewust af te breken is zo moeilijk!!    
Zoals je kan lezen  ben er ook nog niet over uit. Mijn vriend is daar redelijk resoluut in maar voor mij ligt het niet zo zwart wit. Daarnaast kan er bij de bevalling kan ook  van alles mis gaan. Eigenlijk moet je er gewoon niet aan denken.
Het bovenstaande is erg persoonlijk en ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die een andere mening hierover hebben. Dat respecteer ik en ik hoop dat anderen dat ook doen. Het is en blijft een moeilijk onderwerp.
Wat goed van je trouwens dat je toen zo veel bent afgevallen! Het zal vast na je bevalling allemaal goedkomen. Als het je een keer is gelukt lukt het vast nog wel eens. Een vriendin van mij is ook behoorlijk afgevallen door sonja bakker.
Mijn vriend wil graag dat ik borstvoeding ga geven. Ikzelf moet nog erg wennen aan het idee. Ik heb er nog weinig gevoel voor maar dat kan nog wel komen. Ik heb nog even...Het is wel gezond voor het kindje en ik heb begrepen dat je sneller je oude figuur terugkrijgt als je het doet. Dus ik denk uiteindelijk wel dat ik het doe.
Je moet ook over zoveel dingen nadenken. Over kinderopvang, kraamzorg, evt puff lessen, hoeveel je nog gaat werken enzo...
Ik laat vrijdag wel even weten hoe het is afgelopen met de echo, duim je voor me!

Groetjes Eefje

Hoi Eefje,

Ik ben het helemaal eens met wat je schreef over prenatale onderzoeken en het eventueel afbreken van de zwangerschap... Iedereen denkt er op zijn/haar manier over en daar heeft een ander niks over te zeggen. Dat is een persoonlijke keuze voor iedereen... Ik hoop ook dat wij nooit voor zo'n keus komen te staan... Nu denk ik wel: in het geval van een zware handicap zal ik ervoor kiezen om de zwangerschap af te breken, maar ja als het echt zo is dat ik die keuze moet maken weet ik niet of ik zo sterk ben om het ook te doen... Nu denk ik met mijn hoofd, maar dan komt er een hoop gevoel bij kijken... Zo wie zo zou ik het er vreselijk moeilijk mee hebben. Nou ja, je moet er eigenlijk niet teveel bij nadenken wat er allemaal mis zou kunnen gaan tijdens een zwangerschap maar ook tijdens de bevalling... Gewoon genieten van het hier en nu. En dat doe ik gelukkig ook en jij vast ook wel!
Ik hou het kort, ben doodmoe en ga zo naar bed... Succes met de echo vrijdag en geniet van dat moment!!! Ik hoor wel van je hoe het geweest is...

Groetjes van Carlijn.

Hey Carlijn,

Nou alles was goed hoor! Zo bijzonder om ons kindje te zien bewegen en het hartje te zien kloppen! Alleen toen de dame van de echo de videoband aan had gezet ging het slapen dus helaas geen bewegend kindje op de tape. Maar dat is niet zo erg. Alles was goed en dat is waar het om gaat. We hebben ook nog 2 foto's mee gekregen, echt leuk!
Ik ga zo uiteten met mijn vriend om het te vieren dus hou ik het kort.
Fijn weekend en tot schrijfs!!!

Groetjes van een superblije mama in spee,
Eefje

Hoi Eefje,

Wat geweldig dat alles goed is!!! En mooi hè om je kindje te zien, wordt het een stuk "echter" van toch? Jammer dat jullie kindje net ging slapen toen het werd opgenomen,   wij hebben geen beelden maar ik zie die beelden nog regelmatig in mijn hoofd. Zoiets vergeet je niet snel!
Geniet van jullie etentje en de gedachten aan vandaag en het zien van jullie kindje!

Groetjes van Carlijn.

He Carry!!!

Heb me net aangemeld bij het forum van april. Ik geloof dat ik ook maar regelmatig op dit forum ga kijken, mocht je me iets nog niet verteld hebben dan lees ik het hier wel. Hahahaha!!! Wat een verhalen al zeg!

Echt super om samen zwanger te zijn......!!!!

X Jo

Hey Carlijn,

Nou ben weer even op aarde om je wat te schrijven daarna ga ik weer lekker op mijn roze wolk zitten haha...
Ik voel me super, en ben nog steeds erg blij dat alles goed is. Het vreemde vind ik is dat ik je toch vorige week vertelde dat ik weinig klachten meer had. Daar bedoelde ik o.a. ook mee dat ik weinig last had van mijn onderbuik (groeiende baarmoeder ofzo...). Nou sinds vrijdag is het er weer volop. Alsof ik dat gevoel onbewust heb uitgeschakeld ofzo. Het kan ook puur toeval zijn natuurlijk, maar ja ik vind het wel  vreemd. Ergens ben ik er wel blij mee want dan heb je het gevoel dat er iets gebeurd.
Hoe gaat het met jou?  Voel je je nog goed? Niet onzeker?
Wij moeten a.s. woensdag naar de VK. Dan gaat ze naar het hartje luisteren. Zal vast wel goed gaan. Maar dat is ook weer zo'n bijzondere ervaring, als je voor het eerst het hartje hoort kloppen.
Vrijdag was mijn werkgever nog langsgeweest, toen heb ik het hem maar metteen verteld dat ik zwanger ben. Ik was een beetje huiverig voor zijn reactie maar hij was erg blij voor me. Hij vroeg wel metteen of ik wel wilde blijven werken maar dat wil ik graag dus daar was hij gerust op. Heb jij al bedacht hoe je dat gaat aanpakken? Hoeveel werk je nu? Ik werk op dit moment 34 uur in 5 dagen. Straks wil ik proberen 24-26 uur in 3 dagen te werken. Je levert toch een kwart van je salaris in bovenop het feit dat we kinderopvang moeten betalen. Wil jij je kindje straks naar de opvang brengen of heb je familie in de buurt die gaan oppassen? Bij ons is dat onmogelijk. Mijn ouders wonen 2 uur bij ons vandaan en mijn schoonouders 1 uur. Voor de rest hebben we niet echt iemand die op kan passen. We staan bij 3 kinderdagverblijven ingeschreven in de hoop dat er ergens een plekje is. Maar dat is echt afwachten.
Daarnaast moet ik ook nog steeds kraamzorg regelen. Dat ga ik maandag middag denk ik even doen. Er is behoorlijk wat keuze, ik heb geen idee of er veel verschil in zit. Daar zal ik me maar eens in gaan verdiepen. Heb jij dat al geregeld?
Als je het niet erg vind ga ik weer op mijn roze wolk zitten...
Ik wens je nog een fijne zondag toe en tot schrijfs.

Groetjes Eefje

Hoi Eefje,

Hahaha, dus je zit lekker op je roze wolk? Ik ook regelmatig hoor, heel herkenbaar!
Die Jopje1981 die een berichtje net vóór die van jou schreef is mijn zusje! Ze vertelde me afgelopen zaterdag dat ze ook zwanger is, 6,5 week is ze nu. Morgen is haar dochtertje jarig (ze wordt 2 jaar) en dan gaan ze het aan de oma's en opa's vertellen als de andere visite weg is, want daarna moet het nog wel even geheim blijven voor de buitenwereld tot de 12e week ongeveer... Zo leuk om samen met mijn zusje  zwanger te zijn!!! Al moet ze maar wel haar eigen forum-onderwerp beginnen want zij is niet zwanger van de 1e en ze is pas 10 april uitgerekend, hahaha... Zal ik morgen tegen haar zeggen...
Dus je voelt nu weer meer in je onderbuik, kan inderdaad zijn dat je dat laatst onbewust hebt weggedrukt. Is inderdaad wel prettiger als je iets voelt, dan voel je de baby nog niet, maar je merkt wel dat je zwanger bent! Ik heb vorige week aan iedereen verteld dat ik me al veel minder moe en misselijk voelde. Nou, iets te vroeg gejuicht dus want de afgelopen week was ik weer dagelijks misselijk en ook moe. Maar goed, het overgeven blijft me bespaard, dus dat scheelt weer.
Wat leuk dat jullie woensdag het hartje gaan horen, dat hebben wij een week geleden gedaan. Het was nog erg ver weg, maar dat was de volgende keer al wel beter de horen zei de VK. Soms horen ze die 1e keer niks, dat scheen ook niet erg te zijn, maar ja je wilt het toch graag horen natuurlijk!
Fijn dat je werkgever positief reageerde. Da's altijd maar afwachten. Ja, het minder gaan werken kost je flink wat geld, gelukkig ben ik in de afgelopen jaren al iets minder gaan werken. Ja noodgedwongen hoor omdat er veel gedoe was op het werk en ik vorig jaar zelfs 4 maanden overspannen thuis ben geweest. Ik werkte vorig jaar januari nog 36 uur verspreid over 4 dagen, ben toen per februari '07 minder gaan werken, namelijk 28,5 uur  (2 hele en 2 halve dagen)  en afgelopen juni ben ik terug gegaan naar 23,5 uur  (2,5 dag), dus mijn salaris is al stapsgewijs minder geworden dus dan is het ook niet zo'n megagrote stap financieel gezien. Het liefst zou ik nog 2 dagen willen werken als de kleine er is ( dan heb ik nog zo'n 17,5 uur op contract) maar helaas is dat niet mogelijk voorlopig... Er is weer veel gedoe op het werk (ik merk dat dat me weer behoorlijk stressig maakt) en die middag die ik kwijt wil raak ik toch niet kwijt, dus dan ga ik ook geen uren inleveren. Woensdag hebben we een vergadering over alle roosters want daar staat ook weer van alles mee te gebeuren, dus als ik pech heb dan moet ik straks misschien verspreid over 4 dagen werken, dat hoop ik toch echt niet! Ik werk in de kinderopvang en er wordt heel veel flexibiliteit van je verwacht door mijn werkgever, maar je krijgt er niks voor terug.  Als je begint over het feit dat je kinderen hebt en vastigheid wil zeggen ze: tja, je kiest er zelf voor om aan kinderen te beginnen! Erg hè, werk je in de kinderopvang en dan heb je een werkgever die niet begrijpt dat je hele leven niet alleen maar om je werk draait maar dat je ook nog een privé hebt met of zonder kinderen! Het kan me zo boos maken, maar ja, dat is niet goed voor de kleine, dus probeer ik het weg te drukken, maar dat lukt niet altijd. Gisterochtend lag ik voor dag en dauw ook weer te piekeren, ik voelde gewoon steekjes in mijn buik van ellende... Mijn hoofd reageerde wel leuk hoor toen ik vertelde dat ik zwanger ben, maar ja zij moet al die vervelende dingen van hogeraf ook uitvoeren, vaak ten koste van ons en de kinderen.
Qua opvang had ik het op zich best goed geregeld. Mijn moeder zou een dag oppassen en mijn schoonmoeder ook. Die middag die ik niet kwijt zou kunnen was op zich ook nog wel op te lossen, maar ja mocht ik een nieuw rooster krijgen waardoor ik 4 dagen die kant op moet dan wordt het moeilijk... Afwachten dus!
Kraamzorg heb ik nog niet geregeld, moet ik ook eens gaan doen. Moet voor de 16e week geloof ik. Vandaag ben ik precies 13 weken. Mijn zusje had 2 jaar geleden een leuke kraamhulp, dus die ga ik ook aanvragen. Mocht dat niet kunnen dan geeft dat niet, maar goed dan zien we wel wie er komt. Ik moet mijn zusje nog even vragen waar zij toen kraamhulp had geregeld, want dat weer ik zo niet meer.
Nou, ik kan even niet op mijn roze wolk maar wel achter het aanrecht want ik zie dat het nodig tijd is om met het eten te beginnen, hihihi...

Tot schrijfs maar weer en veel plezier woensdag met het horen van het hartje!

Groetjes van Carlijn.

Hoi Carlijn,

Nou we hebben het gehoord hoor!!! Een geweldig kloppend hartje. Nadat we het vrijdag hebben zien kloppen en vandaag hebben gehoord kon ik mezelf niet meer bedwingen om iets  voor de baby  te kopen. Niets bijzonders hoor een paar slabbetjes. Ben jij al in de verleiding gekomen om iets te kopen?
We hebben te horen gekregen van de VK dat mijn bevallingsdatum moest worden aangepast. Dus eigenlijk hoor ik niet meer thuis op het februari forum, ik ben nu nl. op 1 maart uitgerekend. Ze hebben er 4 dagen afgehaald op basis van de echo. De reden hiervoor is dat in maar 1x een natuurlijke  cylcus heb gehad van 5 weken en daarna metteen zwanger ben geworden. Zij rekenen dan op de echo dat vinden ze betrouwbaarder. Nou is het toch allemaal relatief, voor hetzelfde geld komt de kleine op 23 febr. Je weet het nooit. Dus wat zullen we doen? Afscheid nemen? Nee hoor geintje. Ik vind het te leuk om met je te kletsen. (of jij moet er bezwaar tegen hebben...)    Die paar dagen maken mij niet zoveel uit. En als die van jou nu een week later komt maakt  het helemaal niets meer uit  haha...
Wat vervelend dat je baas zo onbegripvol is zeg. En dan in zo'n setting en beroep. Ik hoop dat jullie er uit komen. 4 halve dagen werken is echt niets. Dan heb je niets meer aan je dat en ben je alleen maar bezig om van  A naar B te gaan. Toen ik tegen mijn werkgever zei dat ik minder wilde werken was dat geen probleem. Ik ben fysiotherapeut en heb nog een collega die parttime werkt en die wil wel een halve dag meer werken en hij zal dan vast ook wel wat extra patienten behandelen en dan is het zo opgelost. Ik ben de afgelopen jaren erg flexibel voor hem geweest en het is fijn dat hij dat nu ook naar mij toe is. Gaat je vriend ook nog een dag of dagdeel op de kleine passen? Eingelijk willen wij dat wel, dat hij b.v. een halve dag thuis is. Dan krijgt hij ook een betere band met ons kindje en het is voordeliger omdat het dan niet naar de opvang moet. Hij maakt zijn 40 uur toch wel. Maar dat is nog niet helemaal rond. Ik hoop wel dat het zal lukken. Jij in ieder geval nog succes met je baas!
Ik vroeg me inderdaad al af wie die Jopie was. Het was me wel duidelijk dat ze je kende maar ik snapte het niet goed. Maar het is dus je zusje. Leuk dat jullie tegelijk zwanger zijn. Mijn schoonzussen waren dat 2 jaar geleden ook. Heeft ze wel dichter bij elkaar gebracht als zussen. Dat zal met mijn zusje niet snel gebeuren denk ik. We schelen 3 1/2 jaar en zij is nog bezig met haar 2e studie. Ik verwacht dat ze nu eerst een paar jaar gaat werken voordat ze daar aan begint. Maar zoals ze hier in brabant zeggen ge wit ooit nooit...
Ik heb nog even een vraagje. Ik was vanochtend bij de VK en toen ben ik het vergeten maar misschien kun jij me helpen. Ik heb weer zo'n vervelend gevoel in mijn onderbuik echt zo'n menstruatie-achtige pijn maar niet heel heftig ofzo. Dat komt met vlagen en met name als ik zit. Ik verwacht dat dat mijn baarmoeder is, heb jij een idee?
Ik ga zo eens met het eten beginnen. Tot schrijfs.

Groetjes Eefje

Terug
Bovenaan